Telefony komórkowe są obecnie nieodłącznym elementem w prowadzeniu działalności. Dzięki nim, całą dobę mamy dostęp do tych samych informacji, co na służbowym komputerze i – niejednokrotnie – większe możliwości technologiczne. Sprawiają one, że telefony stają się prawdziwą skarbnicą danych o firmie i łatwym celem dla sieciowych oszustów……a bardzo często są najsłabiej zabezpieczonymi przed cyberatakami urządzeniami.
Tak samo szybko, jak rośnie liczba służbowych telefonów, udostępnianych przez firmy pracownikom, wzrasta również częstotliwość cyberataków na nie. Wiele firm nie zabezpiecza smartfonów w żaden sposób, ich bezpieczeństwo jest często traktowane dość pobieżnie. Przedsiębiorstwa nie posiadają oddzielnego budżetu na ochronę urządzeń mobilnych przed kradzieżą danych. Nie mają też odpowiedniej jednostki, która by się tym zajmowała. Pracownicy zazwyczaj nie dostają wytycznych, w jaki sposób korzystać z telefonów: czego nie robić, co jest potencjalnym zagrożeniem dla firmowych danych.
Niestety incydenty związane z wykradaniem danych ze smartfonów mają miejsce, dlatego warto wiedzieć, których działań unikać lub ograniczyć, aby zmniejszyć szansę na dostęp osób niepożądanych.
Jak zatem zwiększyć bezpieczeństwo służbowego telefonu?
• Zabezpiecz dostęp do danych hasłem
• Ustaw szybkie włączanie blokady ekranu
• Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe
• Zainstaluj aplikację zdalnego czyszczenia danych z telefonu
• Nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł
• Korzystaj z VPN (wirtualnej sieci prywatnej)
• Wyłączaj funkcję Bluetooth, kiedy z niej nie korzystasz
• Regularnie aktualizuj oprogramowanie
• Regularnie twórz kopie zapasowe zawartych w telefonie danych
• Nie zapisuj haseł w aplikacjach i przeglądarce
• Nie wykorzystuj do celów prywatnych zainstalowanych komunikatorów czy aplikacji społecznościowych
• Nie instaluj gier
• Nie wykorzystuj służbowego telefonu do obsługi prywatnej poczty elektronicznej
• Nie łącz się z publicznym, ogólnodostępnym Wi-Fi
• Korzystaj z trybu incognito, który nie zapisuje historii odwiedzin oraz plików cookies
• Przed udostępnieniem telefonu służbowego pracownikowi, przekaż mu informacje z zakresu bezpieczeństwa informatycznego
• Korzystaj z dostępnych systemów, usług i aplikacji, ułatwiających definiowanie indywidualnych parametrów bezpieczeństwa, potrzebnych akurat Twojej firmie.
• W większej firmie, przekaż odpowiedzialność za bezpieczeństwo telefonów konkretnej jednostce
Nowsze smartfony mają już standardowo zainstalowane różne zabezpieczające systemy i warto z nich korzystać. Tak, jak z naszego zdrowego rozsądku.