Oprogramowanie CRM (Customer Relationship Management), czyli Zarządzanie Relacjami z Klientem to technologia i miejsce, gdzie przechowywane są wszystkie informacje o klientach, partnerach, dostawcach, jednym słowem wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób związani są z firmą. Dzięki temu łatwo odnaleźć potrzebne dane dosłownie w jednej chwili. Odpowiednio dopasowane oprogramowanie pozwoli firmie – bez względu na rodzaj oraz skalę prowadzonej działalności – zintegrować i znacznie skuteczniej zarządzać procesami związanymi z obsługą klientów. Właśnie to jest głównym celem opisywanego oprogramowania.
Możliwości, które kryją się za rozwiązaniami CRM jest tak wiele, że nie sposób je wymienić. Wszystko, tak naprawdę, zależy od tego, czego potrzebuje klient. Jeśli oprogramowanie tworzone jest pod kątem konkretnej firmy, może być maksymalnie spersonalizowane i rozbudowywane w przyszłości o kolejne przydatne funkcjonalności.
Najbardziej popularnymi zastosowaniami CRM-ów, które mocno wspomagają codzienną pracę przedsiębiorstwa, są:
- możliwość stworzenia bazy klientów, zawierającej szereg potrzebnych informacji zarówno o kontrahencie, jak i o przebiegu współpracy czy przyjętej strategii sprzedażowej, a także zapewniającej profesjonalny i nieprzerwany kontakt z klientem (informacje o liczbie nawiązanych rozmów i ich efektach, rodzaju współpracy, podpisanych umowach, statusie klienta, dokonanych zakupach, danych pracowników odpowiedzialnych za kontakt itp.);
- wspieranie procesów sprzedażowych (możliwość planowania i monitorowania wszelkich działań związanych ze sprzedażą), analizę uzyskiwanych wyników, a także automatyzację wielu procedur stosowanych podczas obsługi klientów;
- usprawnienie wdrażania nowo zatrudnionych pracowników do podejmowania działań zgodnie z kulturą i polityką firmy;
- możliwość systematycznego gromadzenia i analizowania informacji firmowych, które CRM zbiera w jednym miejscu, ułatwiając dzięki temu ich odnalezienie oraz zarządzanie nimi, co zwiększa efektywność sprzedaży i buduje lepsze relacje z klientami;
- wspieranie bieżącej organizacji pracy (lista zadań, organizer, przypomnienia o konieczności przeprowadzenia konkretnych czynności, możliwość dodawania notatek, komentarzy z przeprowadzonych spotkań, rozmów telefonicznych czy wysłanych wiadomości itp.), które pozytywnie wpływa na wzrost systematyczności w realizowaniu działań i zleceń….
Możliwości oferowane przez rozwiązania CRM są ogromne. Co jakiś czas pojawiają się kolejne funkcje oraz nowe sposoby personalizacji, które pozwalają w pełni dopasować oprogramowanie do wymagań firmy.
System CRM to usprawnienie pracy w każdym przedsiębiorstwie, które współpracuje z wieloma klientami. Na rynku można znaleźć darmowe oprogramowanie, głównie dla mniejszych firm, jednak zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w opcję, stworzoną specjalnie na potrzeby własnego biznesu.