Hashtagi można spotkać w wielu miejscach: w językach programowania, w programach do tworzenia grafiki, w komunikatorach Internet Relay Chat (IRC). Widać je także na niektórych produktach, w gazetach, wyświetlają się podczas emisji seriali czy filmów. Mają za zadanie zachęcić do poznania związanych z nimi treści, produktów, wydarzeń itd.
W social media hashtagi pojawiły się po raz pierwszy w 2007 roku, początkowo na Twitterze, ale bardzo szybko zostały zaanektowane również przez inne platformy społecznościowe. Ich zadaniem jest ułatwienie użytkownikom przeglądanie treści. Pomagają w wyróżnieniu i odszukiwaniu ważnych komunikatów, i docieraniu do odpowiednich odbiorców, organizowaniu i grupowaniu tematów w odpowiednich kanałach. Systematyzują wyświetlaną w mediach społecznościowych treść. Hashtagi świetnie sprawdzają się także w analizie zakresu akcji marketingowych prowadzonych w social media. Dostępne narzędzia do monitoringu i analizy hashtagów pozwalają zmierzyć ich zasięg, znaleźć najpopularniejsze znaczniki, dowiedzieć się, kto i gdzie udostępnia nasze treści, czy zmierzyć skuteczność hashtagu w prowadzonej kampanii marketingowej. Hashtag stanowi pewnego rodzaju link, który po kliknięciu w niego – przenosi użytkownika do wszystkich treści, dotyczących wybranego hashtagu, np. chcąc poznać treści dotyczące branży IT, klikamy w hashtag #branzaIT.
Jak tworzyć hashtagi?
- Znaczek # powinien znajdować się przed wyrazem lub ciągiem wyrazów, nie może być oddzielony spacją. Poprawnie zapisany hashtag to #infotech, nie zaś # infotech.
- Hashtag wielowyrazowy musi być pisany łącznie, bez spacji, jako jeden ciąg znaków: #infotechdawidlisik. Aby oddzielić od siebie wyrazy, można rozpoczynać je dużą literą (#infotechDawidLisik) lub rozdzielać znakiem podkreślenia „_” (#infotech_dawid_lisik).
- Tworząc hashtagi, nie odmieniamy słów: #systemdedykowany, a nie #systememdedykowanym #systemachdedykowanych itp.
- Poszczególne hashtagi muszą być od siebie oddzielone spacją: #infotech #infotechdawidlisik #branzait
- Hashtag może zawierać liczby, niedozwolone są natomiast znaki specjalne i interpunkcyjne, np. % czy $.
- Aby hashtag dotarł do jak największej liczby odbiorców najlepiej napisać go bez polskich znaków lub dodać również jego angielskie tłumaczenie.
- Warto dodawać w hashtagach lokalizację: #infotechPiaseczno.
- Im hashtag łatwiejszy lub bardziej wyjątkowy do skojarzenia i zapamiętania – tym lepiej.
Hashtagi nie są traktowane tak samo na wszystkich platformach społecznościowych. Na każdej z nich rola znaczników jest nieco inna.
W budowaniu profilu na Instagramie, hashtagi mają ogromne znaczenie. Odpowiedni ich dobór decyduje o zasięgu postów i pozwala im dotrzeć do właściwych osób. Instagram umożliwia dodatkowo śledzenie wybranych hashtagów. Można ich umieścić pod postem aż 30, warto jednak pamiętać o umiarze i różnorodności, dobierać je do zawartości zamieszczonego posta, miejsca, otoczenia czy branży, której profil dotyczy (pomocna będzie wewnętrzna wyszukiwarka Instagrama). Ważne aby były popularne i aktualne, ale też niszowe. Warto testować różne konfiguracje hashtagów i znaleźć takie, które dla danego profilu sprawdzą się najlepiej. Jeżeli posty publikowane są często, należy pamiętać o zmianie hashtagów, gdyż Instagram może uznać treści za spam. Ułatwieniem będzie stworzenie listy najlepszych znaczników i kopiowanie ich pod postami, oczywiście nie zawsze dokładnie wszystkich, czasem też dopisując inne, adekwatnie do sytuacji.
Na Twitterze hashtagi zmieniają bardzo dużo. Otagowany wpis ma dwukrotnie większą szansę zostać przesłany dalej. Hashtagi pozytywnie wpływają na zainteresowanie publikowanymi treściami. Rekomendowana ilość tagów na Twitterze to 2, dobrze dobrane do tematyki wpisu – użytkownikom łatwiej będzie dotrzeć do tweeta. Twitter posiada wyszukiwarkę, która pozwala sprawdzić, jakie wpisy pojawiają się pod wybranym hashtagiem.
Na tym kanale social media hashtagi nie przyjęły się tak entuzjastycznie, jak oczekiwano. Przeprowadzone 3 miesiące po uruchomieniu na FB tagów badanie pokazało, iż hashtagi nie tylko nie działają, ale wręcz obniżają zasięg postów. Otagowane posty osiągają mniejszy % interakcji (polubień, komentarzy, udostępnień). Tagowanie postów na FB ma niewiele sensownych zastosowań, jednym z nich jest np. prowadzenie akcji promocyjnej, która dostaje swój własny unikalny hashtag do prezentacji treści z nią właśnie związanych. Hashtagi na FB można wyszukiwać korzystając z wewnętrznej wyszukiwarki. Po wprowadzeniu konkretnego hashtagu zostaną wyświetlone wszystkie publicznie dostępne posty, które zawierają dany hashtag.
YouTube
Hashtagi na YouTube mają pomagać w wyszukiwaniu filmów o podobnej tematyce. Po kliknięciu w tag, zostaną wyświetlone inne treści, nawiązujące do danego hashtagu. Można je umieszczać w tytule filmu oraz w opisie. Na YouTube można użyć do 15 hashtagów, dodanie większej liczby spowoduje zignorowanie wszystkich. Powinny opisywać to, czego dotyczy film.
W przypadku LinkedIn hashtagi są w zasadzie nadal w fazie testowania i nie są dostępne dla wszystkich członków. Mają służyć lepszej organizacji treści oraz umożliwiać śledzenia wybranych hashtagów, podobnie jak na innych platformach.
Pinterest jest narzędziem do tworzenia tzw. "mood boardów", czyli tablic inspiracji. Można go przeszukiwać wykorzystując wyszukiwarkę, która jednak nie obsługuje hashtagów, a frazy, nie ma więc znaczenia czy poprzedzone będą #. W opisie profilowym ani tytułach hashtagi nie są aktywne, funkcjonują jedynie w opisie pinów i tam są klikalne. Warto ich używać jedynie wtedy, gdy są unikatowe i oryginalne.
Google +
Hashtagi w Google + działają podobnie jak na Twitterze, wyszukują konkretne treści, pokazuje również inne, powiązane z wpisanym hashtagiem. Tagi w Google+ muszą być jednorodne i nie mogą zawierać znaków, które nie są literami. Umożliwiają bardziej szczegółowe przeglądanie platformy i jej użytkowników.
Hashtagi są bardzo wygodnym narzędziem do budowania społeczności, wyszukiwania interesujących informacji, osób czy grup. Pozwalają śledzić wydarzenia, markę, konkurencję, sprawdzać, czego poszukują użytkownicy. Sprawdzają się jako efektywne narzędzie w e-marketingu i w działalności e-commerce. Do wyszukiwania popularnych hashtagów można wykorzystać dostępne narzędzia. Należą do nich np: Brand24, RiteTag czy Keyhole lub inne aplikacje.