Wymyślenie dobrej, ponadczasowej nazwy, która nie da o tobie zapomnieć i pozytywnie wpłynie na to, jak będą odbierać cię klienci, partnerzy biznesowi czy pracownicy, to nie lada wyzwanie. Dobra nazwa potrafi zdziałać cuda: przyciąga klientów, wzbudza zaufanie, dodaje firmie profesjonalizmu, pozytywnie wyróżnia ją na tle konkurencji, jest także mocnym fundamentem pod tworzone dla firmy kampanie marketingowe.
Wybór odpowiedniej nazwy to naprawdę ogromnie ważna decyzja, dlatego warto poświęcić trochę czasu, przemyśleć każdy pomysł, może nawet skorzystać z pomocy specjalistów i dobrać najlepsze rozwiązanie. Zły wybór jest w stanie zaszkodzić firmie na cały okres jej istnienia, a zmiana nazwy w trakcie prowadzenia działalności nie zawsze przynosi korzyści i często wiąże się z budowaniem wizerunku od zera.
Jaka powinna być nazwa firmy?
- prosta,
- łatwa do wymówienia i przedyktowania,
- zapadająca w pamięć – właściwie, zrozumiale i jednoznacznie kojarzona,
- niepowtarzalna – wyróżniająca się na tle konkurencji.
Kilka zasad tworzenia dobrej nazwy:
Długość – im dłuższa nazwa, tym trudniej ją zapamiętać. Klienci, jeśli już kojarzą firmę, robią to z powodu jej loga lub właśnie nazwy.
Tematyka – dobrze jest powiązać ją z branżą, w której działa firma, jednak nie jest to konieczne. Głównym zadaniem nazwy nie jest bowiem określanie, czym zajmuje się firma, ponieważ występuje ona zawsze obok zdjęć, treści na stronie internetowej, oferty itd. Natomiast nazwa zawierająca w sobie kategorię lub branżę często uniemożliwia firmie rozwój w innych kierunkach niż pierwotnie obrany.
Prostota – jak najkrótszy przekaz, bez przytłaczania klienta niepotrzebnymi informacjami.
Pisownia – warto unikać wyrazów, zwłaszcza nazwisk, które mogą mieć kilka wariantów zapisu. Ważny jest także rynek, na którym chcemy działać. Jeśli jest on międzynarodowy – zwróćmy uwagę na trudność, jaką będzie ona stanowiła dla obcokrajowców.
Wymowa – podobnie, jak przy pisowni, problem może się pojawić, gdy wchodzimy na rynek międzynarodowy. Warto zadbać także o to, aby nazwa wpadała w ucho, dobrze brzmiała i nasuwała przyjemne skojarzenia.
Oryginalność – o którą zdecydowanie najtrudniej. Sprawdzajmy każdy pomysł, aby nie okazał się już zajęty lub źle kojarzony. Czasem można dać się ponieść pomysłowości, jednak z głową.
Ponadczasowość – rozpoczynając własną działalność zakładamy zazwyczaj, iż będziemy ją prowadzić przez dłuższy czas i w różnych realiach. Skupmy się na nazwie, która nie stanie się nieaktualna zbyt szybko. Unikniemy w ten sposób niepotrzebnych zmian i kosztów, np. wynikających z konieczności zaprojektowania nowego logo czy wprowadzenia znacznych zmian na stronie www.
Gdzie szukać pomysłów na nazwę firmy?
Burza mózgów - pomoże nam zdobyć wiele pomysłów, nie zawsze trafionych lub dobrych, ale dających inne spojrzenie na markę czy branżę, co nierzadko przynosi ostatecznie naprawdę ciekawe rozwiązania i ponadczasowe nazwy.
Mapa myśli i skojarzeń - pozwala stworzyć sieć wyrazów, związanych z produktem czy działalnością firmy oraz znaleźć złoty środek pomiędzy dużą liczbą potencjalnych skojarzeń a konkretnymi informacjami, jakie chcemy przekazać nazwą.
Słowniki i leksykony – np. słownik synonimów, wyrazów bliskoznacznych, języka polskiego czy języków obcych, które mogą nas zainspirować.
Przeróbki i słowotwórstwo – czyli kreatywna zabawa słowami, dodawanie przedrostków, zamiana liter, zlepianie części kilku wyrazów.
Internetowy generator nazw – serwis, który tworzy nazwę w oparciu o wpisane przez nas wyrazy. Może poddać pomysł, który po zmodyfikowaniu okaże się tym jednym jedynym. Przykładami generatorów są: Naminum, Panabee czy Wizlogo.
Dobrze dobrana nazwa firmy jest jednym z ważniejszych elementów, które wpływają na jej sukces i renomę. Stworzenie tej idealnej nie należy do łatwych zadań, ale jest możliwe do wykonania, a czas poświęcony na to zadanie na pewno zaprocentuje w przyszłości.
Jeśli, pomimo wysiłków, nie znajdziecie ciekawego pomysłu na nazwę swojej firmy, zapraszamy do nas – służymy kreatywnością. Przy okazji pomożemy też profesjonalnie zaistnieć działalności w sieci.