Marketing szeptany, zwany też buzz marketingiem lub marketingiem plotki, cieszy się coraz większym powodzeniem i znacznie częściej niż kiedyś stosowany jest w Internecie. Polega na „szeptaniu” konsumentom informacji o zaletach konkretnej marki, usługi lub produkcie, po to, aby w naturalny i niewymuszony sposób wywołać dyskusję na pożądany temat. Marketingowa plotka może przyjmować różne formy: zabawnego krótkiego filmiku, przyciągającego uwagę komunikatu, trendsettingu, blogowania itp.

Zadaniem marketera jest wywołanie spontanicznych i dobrowolnych dyskusji o marce oraz produktach. Ich intensywność nie przytłacza wtedy odbiorców, nie czują się zmuszani do zakupu. Rekomendacja i dobra opinia kogoś z bliższego otoczenia bądź drugiego klienta oraz jego przekonanie do jakości produktu czy usługi są najlepszym sposobem na wzbudzenie zaufania do marki. Z przeprowadzonych badań wynika, że 9 z 10 zainteresowanych decyduje się na zakup właśnie dzięki poleceniu i opiniom innych klientów.

Marketing plotki najprościej stosować na forach, blogach lub portalach społecznościowych. Zaczynamy od wywołania dyskusji na dany temat, a następnie stopniowo zaczynamy wspominać o interesującej nas marce czy produkcie. Najważniejsze jest sprawianie wrażenia naturalności i brak natarczywości w namawianiu uczestników rozmowy do zakupu. Zdecydowanie bardziej opłaca się zainteresować klientów swoją firmą i wzbudzić przekonanie, że godna jest zaufania. Elementem marketingu szeptanego nie jest wyśmiewanie konkurencji. Nie wprowadzamy klientów w błąd poprzez podawanie nieprawdziwych, podkolorowanych informacji na temat własnej marki, produktów czy usług. Pamiętamy o etyce, neutralności, wiarygodności. Zbyt górnolotne i bezkrytyczne opinie wzbudzają podejrzenia. Etyczne zasady, którym kieruje się marketing szeptany spisane są na stronach WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association).

Marketing szeptany to nie to samo, co kampania reklamowa. Promowanie marki, produktu czy usługi nie wiąże się tu z uciążliwą reklamą. Marketerzy stosują plotki, komentarze czy rekomendacje w taki sposób, aby nie były niechciane i odrzucane, jak spam, a w sposób naturalny i spontaniczny zachęcały internautów do poruszania danej tematyki.

Buzz marketing jest bardzo skuteczną formą tworzenia pozytywnego wizerunku marki. Umożliwia błyskawiczne dotarcie do wielu potencjalnych klientów. W wyniku długofalowych działań, na stronie internetowej zwiększony zostaje ruch, a to z kolei bardzo często przekłada się na wzrost zysków finansowych. Narzędzie skutecznie wspomaga także pozycjonowanie i widoczność strony w wyszukiwarce. Wymaga naprawdę niewielkiego nakładu środków oraz pracy, która prowadzona jest przede wszystkim z wykorzystaniem stron internetowych, forów i serwisów społecznościowych, a także konieczności angażowania dużego zespołu. Ważne jest również to, iż marketing szeptany można w zasadzie wykorzystać do promowania każdego produktu, usługi czy wydarzenia.

Przemyślany i dobrze przeprowadzony marketing szeptany potrafi świetnie wypromować markę, produkt czy usługę. Trzeba jednak uważać, aby nie przesadzić i nie pokazać się jako nachalna i nieuczciwa firma, ponieważ na długo można zostać źle zapamiętanym przez potencjalnych klientów.