Search Engine Optimization (SEO) to, najprościej mówiąc, pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych. Składa się na nie szereg działań, które powodują, iż witryna jest w stanie zająć wysoką lokatę w wynikach wyszukiwania. To z kolei przekłada się na poprawę zauważalności w sieci i, zazwyczaj, większą klikalność, efektem której jest zwiększenie liczby klientów. Warto zatem zadbać o SEO? Warto!


Co może mieć wpływ na SEO?


1. Słowa kluczowe (key words)

Wpisując je w wyszukiwarkę, użytkownik szuka potrzebnych informacji. Warto pomyśleć, jakie słowa kojarzą mu się z Twoją działalnością. Niekiedy pomaga przeprowadzenie „burzy mózgów” wśród znajomych, którzy mogą mieć zupełnie inne pomysły niż Ty. Przydatnym narzędziem jest także planer słów kluczowych, bezpłatnie oferowany przez Google AdWords.


2. Tytuł (tag title)

Jest to miejsce, w którym zdecydowanie powinno znaleźć się słowo kluczowe, związane z treścią zawartą w witrynie. Im bliżej początku, tym lepiej. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie w tytule nazwy firmy, dzięki temu użytkownik przeczyta o Tobie zaraz po wyświetleniu się wyników wyszukiwania.


3. Opisy meta description

Teksty, które pojawiają się w wyszukiwarce tuż pod tytułem i adresem URL strony. Nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, jednak warto nad nimi popracować, ponieważ te intrygujące potrafią niekiedy przykuć uwagę użytkowników bardziej niż sam tytuł, a to z kolei może przełożyć się na ilość odwiedzin.


4. Treść

Postaraj się o obszerną (ale bez przesady), oryginalną i urozmaiconą treść, która czytelnikowi zaprezentuje Twoją firmę w sposób ciekawy, wystarczająco szczegółowy i konkretny, a dla robotów wyszukiwarki będzie jawiła się jako bardziej wartościowa od innych. Wymyślaj własne opisy, nie kopiuj tych, które otrzymujesz np. od producentów produktów. Zadbaj też o czytelny układ, nagłówki i oczywiście słowa kluczowe, których nie powinno w treści zabraknąć, jeśli zależy Ci na SEO. Z pustką w głowie możesz sobie poradzić stosując narzędzie Buzzsumo (buzzsumo.com), które podpowiada, jakie tematy są obecnie popularne.


5. Nagłówki (H1, H2, H3, H4, H5, H6)

To, co zwraca uwagę robota wyszukiwarki podczas pozycjonowania strony to nagłówki oraz treści, znajdujące się między tagami. Tag H1 wskazuje główną zawartość strony, dlatego ogranicz go do minimum. Tag H2 – druga w kolejności treść, może występować na stronie kilka razy, ale nie powinien być wstawiany przed H1 itd. Ważne, aby treść zawierała słowa kluczowe. 


6. Adres URL

 „Friendly URL” powinien informować odwiedzających o Twojej działalności jeszcze zanim w niego klikną. Nie może być za długi i zbyt skomplikowany, oraz zawierać znaków specjalnych.


7. Grafiki

Przede wszystkim zadbaj o ich odpowiednie skompresowanie. Dzięki temu strona będzie się szybciej ładowała (plus dla niecierpliwych użytkowników), co pozytywnie wpłynie również na SEO. Wykorzystaj narzędzie, które pozwoli Ci sprawdzić, jak szybko ładuje się Twoja strona. Znajdziesz je pod tym adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/


8. Opis alternatywny grafiki (atrybut alt)

Niekiedy zdarza się, iż grafika na stronie nie chce się załadować. Pomocne okazują się wtedy opisy alternatywne, czyli informacje zawarte pod grafiką, mówiące o tym, co ona zawiera. Dzięki temu użytkownik wie, czego nie widzi. Opisy alternatywne są też istotne z punktu widzenia SEO. Robot wyszukiwarki nie potrafi jeszcze odczytać zdjęcia, ale po opisie rozpoznaje tematykę strony i lepiej ją pozycjonuje.


9. Linkowanie wewnętrzne (internal linking)

Polega na tworzeniu linków w obrębie danej domeny, dzięki którym zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarki będą w stanie dotrzeć do wszystkich podstron. Najlepiej opracować je w formie tekstowego menu (menu obrazkowe lub z użyciem technologii Flash może nastręczać problemy podczas odczytywania zawartości takich witryn).


10. Link kanoniczny (tag rel = canonical)

Przydatny metatag, dzięki któremu bezprawnie skopiowany tekst nie będzie traktowany przez wyszukiwarkę jako źródłowy i wskaże jej treść oryginalną. Warto oznaczyć wszystkie swoje z trudem wypracowane wpisy linkiem kanonicznym i w ten sposób ograniczyć problem powielania treści (duplicate content).


11. Tekst zakotwiczenia (anchor text)

Tekst zakotwiczenia to link ukryty pod pojedynczym słowem lub frazą. Może być również schowany pod grafiką lub filmem. Klikając w niego, użytkownik zostaje przeniesiony na inną stronę/podstronę. Anchor tekst ma duże znaczenie dla SEO, ponieważ – jeśli jego treść jest podobna do tematyki domeny - robot wyszukiwarki ocenia zawartość strony za istotną i wartościową dla użytkowników.


12. Indeksowanie

Strona, która nie została zaindeksowana jest niewidoczna dla robota wyszukiwarki, w związku z tym nie ma możliwości jej pozycjonowania. Aby przyspieszyć proces, możesz wystosować prośbę do Google o zaindeksowanie witryny. Narzędzia Google Search Console pokazują, w jaki sposób roboty wyszukiwarki widzą stronę w wersji desktopowej oraz mobilnej. Dzięki temu możesz odpowiednio dostosować SEO pod konkretne urządzenia.


13. Rozpoznawalność

Google Ads (dawniej AdWords) udostępnia raporty odległości i wizyt, dzięki którym dowiesz się, z jakich rejonów są Twoi klienci i z której lokalizacji spływa do Ciebie najwięcej zamówień. Dzięki tej wiedzy możesz tak przeredagować treści swoich reklam, wplatając w nie odpowiednie słowa kluczowe, aby przyniosły jeszcze większe korzyści.


14. Pozytywne opinie

Już nie tylko użytkownicy, ale też i robot wyszukiwarki wykorzystuje opinie i recenzje wystawiane przez klientów danym firmom czy produktom. Na ich podstawie tworzona jest ocena wartości strony, co z kolei wpływa na SEO. Warto zatem postarać się o pozytywne opinie i referencje od klientów.

 

15. Klikalność (CTR) i współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Google Search Console oraz Google Analytics to narzędzia, które pomagają sprawdzić, jak często użytkownicy wchodzą na Twoją stronę oraz jak szybko ją opuszczają. Mając tego rodzaju dane możesz korygować zawarte w witrynach informacje, tak, aby zwiększyć CTR i zmniejszyć bounce rate.


16. Wezwanie do działania (call to action - CTA)

Linki przenoszące użytkowników do konkretnych miejsc, w których możesz spodziewać się interakcji: dokonania zakupu, wypełnienia formularza, zadania pytania itp. Występują w formie graficznego znaku, ikony lub tekstu. Najlepiej utworzyć po kilka CTA na jednej stronie, wykorzystując do tego również słowa kluczowe i zachęcić w ten sposób odwiedzających do działania.


17. Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest

Media społecznościowe mają znaczenie. Zaangażuj się w nie i pozwól to zrobić klientom. Stwórz możliwość rozpowszechniania Twoich treści na portalach społecznościowych poprzez zamieszczenie zakładek społecznościowych bezpośrednio w witrynie.


18. FAQ - Najczęstsze pytania (Frequently Asked Questions)

Pytania i odpowiedzi zawarte w FAQ mają wpływ na SEO. Do ich stworzenia warto wykorzystać teksty ze strony, które już wcześniej zostały odpowiednio przygotowane pod pozycjonowanie.


19. Długi ogon (long tail)

Znalezienie dłuższych fraz, bardziej szczegółowych i niestandardowych może wpłynąć na zwiększenie ilości odwiedzin na stronie. Warto wymyślić własną listę takich haseł i sprawdzić w wyszukiwarce Google możliwe ich kombinacje. Możesz też skorzystać z planera słów kluczowych lub podpatrzeć, co proponuje konkurencja. Taka unikalność pozytywnie wpłynie na SEO, uatrakcyjni stronę i przyciągnie odwiedzających.


20. Wersja językowa

Oznacz odpowiednio w kodzie strony warianty serwisu, jeśli jest on przygotowany w  kilku wersjach językowych. Dzięki temu robot wyszukiwarki bezbłędnie je rozróżni i wyświetli w wyszukiwarce. Użyj atrybutu „hreflang”, który pomaga robotowi dopasować odpowiednią wersję językową do lokalizacji.


21. Strona startowa (Landing page)

Strona lądowania jest jednym z narzędzi służących do przyciągania klientów. Może być dostępna chwilowo, na czas jakiejś promocji albo stale, służąc właśnie pozycjonowaniu strony głównej. Dobrze skonstruowana, potrafi zdecydowanie powiększyć rzeszę nabywców.


Tak wygląda SEO u nas. A jak wygląda u Ciebie?