Streaming to - tłumacząc dosłownie z jęz. angielskiego - "strumieniowanie". Obejmuje wszelkie usługi, które pozwalają słuchać muzyki, oglądać telewizję, filmy, zdjęcia czy inne dane online, a więc bezpośrednio z Internetu, bez konieczności ściągania plików na urządzenie. Posiadamy te dane w pamięci RAM jedynie tymczasowo. Jeśli oglądamy, na przykład, wydarzenia sportowe czy transmisje z koncertów w czasie rzeczywistym – mówimy o live streamingu.
Ze streamingu można korzystać na żądanie lub na żywo. Różnica jest zasadnicza.
W przypadku streamingu na żądanie, odbiorca może "zażyczyć sobie" strumieniowania danych w każdym momencie, co oznacza, że ogląda wybrany film lub słucha konkretnej muzyki wtedy, kiedy akurat ma czas i ochotę. Bezpośrednio na serwer zostają mu przesłane skompresowane pliki audio i wideo, i udostępnione są przez pewien okres. Pliki te mogą być dostępne publicznie lub też chronione hasłem. Do najpopularniejszych platform streamingowych, z których mogą korzystać internauci w Polsce należą m.in.: Netflix, YouTube, HBO GO, Ipla, Player, czy Spotify. Ich użytkowanie może wiązać się z dodatkowymi opłatami, zwłaszcza jeśli zależy nam na dostępie do pełnego pakietu. Niektórzy dostawcy decydują się udostępniać treści częściowo za darmo.
Streaming na żywo, czyli live streaming to bardzo popularna forma transmitowania online programów radiowych i tych, nadawanych przez telewizje internetowe. Słuchacze łączą się z serwerem przesyłania strumieniowego wykorzystując jedno łącze, które zazwyczaj składa się z portu na tym serwerze, i otrzymują dostęp do strumienia wysyłanego przez nadawcę. Mogą dzięki temu słuchać sygnału audio na żywo lub oglądać transmisję wideo, uczestniczyć aktywnie w audycji, komentować treść nagrania i wysyłać reakcje, widoczne dla innych widzów. Obecnie wiele firm wykorzystuje live streaming jako narzędzie marketingowe, nawiązując w ten sposób kontakt np. z potencjalnymi klientami, odpowiadając na ich pytania czy wątpliwości, prowadząc akcje promocyjne, webinary, relacjonując wydarzenia na żywo czy budując własną markę. Korzystanie z live streamingu znacznie poprawia pozycjonowanie marki lub witryny, dzięki czemu notuje się wzrost liczby odwiedzin na stronie lub na przykład w sklepie internetowym. Live streaming jest bardzo popularny na Facebooku, Twitterze oraz YouTube.
Obecnie, mając dostęp do nowoczesnych modeli smartfonów, szybkich połączeń mobilnych, świetnej jakości aparatów i przede wszystkim większej przepustowości łączy, właściwie każdy może przeprowadzić własną transmisję na żywo.