Wyszukiwarka odgrywa dużą rolę w osiąganiu pozytywnych efektów w pozycjonowaniu strony internetowej, dlatego warto wiedzieć, na którą skierować nasze siły i działania. Poniżej wylistowaliśmy je dla Was. Z pewnością wielu z Was będzie zdziwionych ich liczbą.
1. Google - najpopularniejsza i niekwestionowana zwyciężczyni na całym świecie powstała w 1998 r. Obsługuje ponad 100 języków, w tym również kilka języków fikcyjnych, np. „klingoński”. Posiada znaczną ilość opcji pozwalających na bardzo dokładne określenie wyników wyszukiwania. Oferuje: przechowywanie danych na dysku, pocztę, mapy, kalendarz, serwis blogowy oraz szereg innych projektów, udostępnianych darmowo: narzędzia analityczne, wizytówki, wyszukiwanie głosowe, dokumenty Google, YouTube, grafy wiedzy, wyszukiwanie przez przeciąganie obrazka, autouzupełnianie fraz w trakcie wpisywania, Google Chrome, Street View, serwisy reklamowe Ads i AdSense., oraz inne narzędzia. Atutem Google jest jej integracja z systemem Android. Google niestety śledzi nas na każdym kroku. Można ten proces spróbować ograniczyć wyłączając/blokując/zmieniając w urządzeniach pewne ustawienia. Aby zapewnić sobie trochę więcej prywatności, warto też używać trybu „incognito”. Podczas korzystania z tego trybu odwiedzane strony nie są zapisywane w historii wyszukiwania, nie są zapisywane również hasła wprowadzane w wyszukiwarce, loginy i hasła, informacje podawane w formularzach czy też pliki cookies.
2. Bing - powstała w roku 2009. Popularna na całym świecie. Pozwala na wyszukiwanie stron www, obrazów, video, map, pogody i wiele innych. Umożliwia zawężenie wyszukiwania do typu pliku, do szukania w określonym obszarze strony etc. Jej atutem jest bardzo trafne wyszukiwanie obrazków i filmików. Jest zintegrowana z Facebookiem i Twitterem. Ma własny odpowiednik Google Moja Firma. Posiada kilkanaście wersji językowych. Minusem jest niedokładność map oraz brak ich interaktywności. Nie wszystkie usługi Bing działają w Polsce.
3. Baidu – chińska wyszukiwarka, powstała w 2000 roku i jest najpopularniejszą wyszukiwarką internetową w Chinach. Posiada opcje Baidu Maps, encyklopedię internetową Baidu Baike, wyszukiwarkę plików MP3, możliwość wyszukiwania obrazów, aktualności, plików video, czy system reklam Baidu Phoenix Nest – odpowiednik Google Ads. Pozwala na wyszukiwanie dokumentów typu pdf, ppt, xls i doc. Umożliwia użytkownikom tworzenie własnej “biblioteki” plików znalezionych w sieci. Portal społecznościowy prowadzony jak forum internetowe. Narzędzie szczególnie przydatne, gdy potrzebne są informacje dotyczące Chin lub pobliskich krajów.
4. Yahoo! - powstało w USA w 1995 roku, a w 2011 stała się portalem. Serwis posiada szeroką ofertę narzędzi i możliwości personalizacji. Zdecydowanym atutem jest strona domowa Yahoo!, zawierająca aktualne wiadomości z różnych dziedzin oraz prognozę pogody. Można także bezpośrednio zalogować się na pocztę. Posiada serwis do gromadzenia i udostępniania zdjęć cyfrowych on line.
5. Yandex - rosyjsko-holenderska wyszukiwarka internetowa powstała w latach dziewięćdziesiątych w Rosji. Przypomina bardziej portal niż typową wyszukiwarkę. Oferuje takie opcje, jak: tłumacz, poczta elektroniczna, nawigator, dysk w chmurze, wyszukiwanie obrazów, produktów, map, video oraz nowości, a także usługę Yandex Taxi, działającą na podobnych zasadach, jak Uber, narzędzia analityczne czy narzędzia dla webmasterów. Obsługuje 9 języków. Hasła można wpisywać w dowolnym języku, natomiast wyniki dostaje się w jęz. Rosyjskim. Poza Rosją, popularna również na Ukrainie, Białorusi, Kazachstanie, Uzbekistanie i w Turcji.
6. DuckDuckGo - powstała w 2008 roku w USA. To wyszukiwarka, która nie śledzi swoich użytkowników, nie gromadzi personaliów ani nie zapisuje historii wyszukiwania. Nie przekazuje też danych reklamodawcom, dzięki czemu ilość reklam, docierających do użytkowników, jest minimalna. W ustawieniach jest opcja całkowitego ich wyłączenia. To wielka zaleta, która sprawia, że DuckDuckGo staje się coraz bardziej popularna. Wyszukiwarka posiada funkcję Bangs, która pozwala za pomocą znaku wykrzyknika oraz skrótu strony, przeszukiwać inne strony www, np. trump a! przeniesie do szukania słowa trump na stronie Amazona.
7. Ask.com - wprowadzona została w 1996 roku. Pozwala na wyszukiwanie odpowiedzi na już zadane pytania, zadawanie pytań, przeszukiwanie newsów, obrazów, video i wielu innych opcji np. przepisów. Ask.com podpowiada możliwe uściślenia wpisanego słowa, dzięki czemu można doprecyzować swoje pytanie. Narzędzie przeznaczone do wyszukiwania głównie w języku angielskim.
8. Naver - powstała w Korei Południowej w 1999 i ma formę portalu internetowego z wyszukiwarką.
9. Ecosia - założona w 2009 roku w Niemczech. 80% zysku jest przeznaczana na organizacje pożytku publicznego, zajmujące się reforestacją, czyli ponownym zalesianiem terenów, ma też własną linię odzieży ekologicznej – EcosiaShop. Ecosia chroni prywatność swoich użytkowników i nie gromadzi danych o nich. Ecosia jest używana głównie w krajach takich jak Belgia, Islandia, Szwecja, Holandia czy Szwajcaria. Ecosia posiada przeglądarkę na urządzenia mobilne.
10. Seznam - czeska wyszukiwarka na portalu Seznam, która powstała w roku 1996, początkowo jako katalog stron internetowych. Oferuje takie usługi jak poczta mailowa, wiadomości, prognoza pogody czy katalog firm. Posiada proste wyszukiwanie zaawansowane. Nadaje się głównie do szukania informacji w języku czeskim i słowackim.
11. WolframAlpha – powstała w 2009 r. oprócz wyszukiwania, precyzyjnie analizuje również dane i przedstawia je w postaci statystyk, wykresów czy równań. Dokonuje skomplikowanych obliczeń i rozwiązuje zadania z dziedzin ścisłych, przeprowadza analizy. Obsługuje tylko język angielski. Bardzo przydatna dla uczniów, studentów i naukowców.
12. Entireweb - została stworzona w 2000 roku przez szwedzką firmę. Wyszukiwarka ma własny algorytm czyli nie korzysta z baz Google ani Bing. Posiada opcję wyszukiwania obrazków oraz opcję określaną jako “realtime”.
13. Exalead - Francuska wyszukiwarka, która jest nowoczesnym narzędziem, bardzo przydatnym w biznesie. Ułatwia wyszukiwanie, przeglądanie oraz porównywanie plików, pomaga utworzyć nowy komponent lub skorzystać z istniejącego. Posiada przejrzysty i prosty interfejs. Umożliwia korzystanie z metody tagowania „6W”: „Who”, „When”, „What”, „Where”, „Why” oraz „hoW”. Pozwala wyszukiwać obrazy, video, blogi oraz przedsiębiorstwa oraz zawęzić wyniki do konkretnych informacji, np. typ i język strony.
14. Lycos - powstała w 1995 roku. Narzędzie ma opcje wyszukiwania obrazów, video, aktualności, produktów i pogody.
15. Dogpile – działa od 1996 r. pobiera wyniki z najpopularniejszych wyszukiwarek, w tym Google, Yahoo!, Bing, Yandex i innych. Dzięki temu użytkownik dostaje wyniki nie z jednej, ale z kilku wyszukiwarek. Dostępna jest w angielskiej wersji językowej.
16. StartPage – dba o prywatność użytkowników. Nie rejestruje adresów IP, nie pobiera żadnych danych, nie śledzi i wyposażona jest w wysoki poziom szyfrowania SSL. Wyniki wyszukiwania można przeglądać w specjalnie opracowanym „Trybie anonimowym”. Jedną z usług jest poczta e-mail.
17. Qwant - wyszukiwarka francuska, powstała w 2011 roku, również chroni prywatności użytkowników. Dostępna jest w polskiej wersji językowej.
18. HotBot - uruchomiona w 1996 roku. Wyszukuje informacje w katalogach m. in. takich wyszukiwarek jak Yahoo! i MSN 19. Creative Commons Search (znana także jako CC Search) – wyszukiwarka do wyszukiwania obrazów na otwartej licencji. Można je swobodnie wykorzystywać do projektów edukacyjnych. CC Search umożliwia szukanie obrazów jednocześnie na kilku najpopularniejszych platformach. Korzysta z następujących źródeł: Pixabay, Flickr, Google Images czy Wikimedia Commons.
20. BoardReader - wyszukiwarka, która po wpisaniu odpowiedniej frazy przeszukuje fora internetowe, dyskusyjne czy blogi.
21. Vimeo - umożliwia udostępnianie i oglądanie filmów, jest również wyszukiwarką oraz alternatywą dla YouTube.
22. SlideShare to platforma obecnie należąca do LinkedIn. Można w niej znaleźć prezentacje multimedialne, dokumenty, pliki video.
23. Internet Archive to strona prowadzona przez organizację non-profit ze Stanów Zjednoczonych, która gromadzi i udostępnia bezpłatnie dane w postaci książek, filmów, oprogramowania czy muzyki.
24. AOL – wyszukiwarka obsługiwana jest przez firmę oferującą również inne usługi internetowe. Najwięcej użytkowników ma w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji.
25. GIPHY - wyszukiwarka animacji GIF
Inne:
Onet, Interia Katalog, Shenma, Gigablast , Ask Jeeves, Kvasir, t-online, Arianna, Mail.ru, Haosou, Sogou, CocCoc, Daum, Webcrawler, MSN.
Najbardziej popularne wyszukiwarki w danych regionach świata:
Europa: Google, Bing, Yahoo!, YANDEX RU, DuckDuckGo, Seznam
Ameryka Północna: Google, Bing, Yahoo!, MSN, DuckDuckGo, AOL
Ameryka Południowa: Google, Yahoo!¸ Bing, DuckDuckGo, Ask Jeeves, MSN
Azja: Google, Baidu, Yahoo!, YANDEX RU, Bing, Shenma
Afryka: Google, Yahoo!¸ Bing, Baidu, DuckDuckGo, Ask Jeeves
Australia: Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo, Baidu, MSN
Pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Znajomość najbardziej popularnych wyszukiwarek daje możliwość trafnego zaplanowanie działań po to, aby w ich efekcie nasza strona osiągnęła jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto sprawdzić, która wyszukiwarka jest najbardziej popularna w naszej okolicy i pozycjonowanie dopasować właśnie pod nią. W Polsce będzie to głównie wyszukiwarka Google.
O pozycjonowaniu poczytacie tutaj:
https://www.infotech.com.pl/post/aktualnosci/seo-dlaczego-to-takie-wazne
https://www.infotech.com.pl/post/aktualnosci/czy-wiesz-jak-pisac-teksty-pod-katem-seo